Szkoła im. Powstańców Wielkopolskich
Powróć do: Szkoła

Aktywna Tablica

E-koordynator programu w Zespole Szkół nr 1 : Marcin Idaszek

Nauczycielskie zespoły samokształceniowe: 

  1. Zespół nauczycieli przedmiotów zawodowych
  2. Zespół nauczycieli matematyki
  3. Zespół nauczycieli przedmiotów przyrodniczych


 Szkolenia z zakresu stosowania TIK w nauczaniu:

  1. Szkolenie stacjonarne z podstawowej obsługi tablicy interaktywnej oraz projektora ultrakrótkoogniskowego 
  2. Szkolenia w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli Zespołu Szkół z obsługi tablicy interaktywnej
  3. Szkolenie  "Analiza jakości kształcenia - tworzenie arkusza do opracowań wyników matur/egzaminów"
 

Ocena wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowania nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się:

Brak możliwości pełnej oceny wpływu stosowania TIK z zastosowaniem tablicy interaktywnej ze względu na przymusowe zamknięcie szkół związane z pandemią COVID-19. W ramach Programu (po powrocie uczniów do szkół) zrealizowano zajęcia otwarte z wykorzystaniem TIK w praktycznym nauczaniu:

  • „Budowa komórki eukariotycznej"
  • „Programowanie sterowników PLC – funkcje czasowe"
  • „Sterowanie inteligentnego domu pilotem na podczerwień”
  • „Symulacja działania układów automatyki przemysłowej w programie komputerowym"

Podjęto współpracę z firmą Samsung, w ramach projektu P-TECH, realizując zajęcia on-line prowadzone z siedziby firmy z uczniami klasy technikum informatycznego przygotowujących się do egzaminów z kwalifikacji zawodowej z wykorzystaniem tablicy interaktywnej do bezpośredniej komunikacji i rozwiązywania zadań.

Podjęto współpracę z przedstawicielami firmy IBM  Romanem Krzosem i Patrickiem Kozakiewiczem w sprawie zorganizowania dla uczniów naszej szkoły serii zajęć z Mindfulness. Eksperci z IBM i Centrum Mindfulness Uniwersytetu Oxford połączyli siły, aby nauczyć młodych ludzi czterech łatwych, świadomych praktyk, które mogą wypróbować już dziś – konferencje on-line.

Powstałe korzyści jakie można było zaobserwować w tym krótkim okresie czasu pracy z uczniami (od 17 maja) to:

  • nauczyciele podnieśli swoje kompetencje w zakresie posługiwania się oraz wykorzystywania TIK w procesie nauczania,
  • zastosowanie TIK pozwala uczniom wykorzystywać wiele zmysłów w tym samym czasie (wzrok, słuch), dzięki czemu łatwiej uczą się i zapamiętują poznane treści,
  • nauczyciele poszerzyli bazę dydaktyczną potrzebną do pełnej realizacji programów nauczania,

 Charakterystyka problemów i barier w realizacji Programu.

 Ze względu na zaistniałą sytuację związaną z pandemią COVID-19, która wpłynęła na decyzję dotyczącą zamknięcia szkół i brak uczniów w szkole, realizacja zadań wynikających z udziału w Programie była utrudniona. Tablica była częściowo wykorzystywana w trakcie zajęć praktycznych (montaż układów mechatronicznych oraz układów automatyki przemysłowej) dla uczniów klas przygotowujących się do egzaminu praktycznego, gdyż celem tych zajęć było przygotowanie uczniów do prac manualnych pojawiających się na egzaminie praktycznym z konkretnych kwalifikacji zawodowych. Technologie informacyjno-komunikacyjne w dobie pandemii były stosowane przez każdego z nauczycieli w postaci zajęć online z wykorzystaniem komputera. Optymistycznie zakładając, iż w nowym roku szkolnym szkoły będą funkcjonowały w trybie stacjonarnym, będzie możliwa pełna realizacja zadań Programu i będzie można stwierdzić, że korzyści z uczestnictwa będą następujące:

  • zwiększy się skuteczność nauczania dzięki stosowaniu przez nauczycieli metod aktywizujących,
  • nauczyciele będą mogli integrować treści interdyscyplinarne, uczyć korzystania z różnych źródeł informacji wraz z krytyczną oceną informacji oferowanych przez Internet,
  • nastąpi wdrożenie TIK w nauczaniu wszystkich przedmiotów oraz zajęć pozalekcyjnych,

Pliki do pobrania:

Budowa komórki eukariotycznej
Format: pdf, 1.33 MB
Programowanie sterownika PLC – funkcje czasowe
Format: pdf, 491.89 kB